قالب زیبای امام رضا علیه السلام چرا در دانشکده ‏های اقتصاد از اقتصاد اسلامی استقبال نمی شود؟
» عکسهای زیبا
» خداوندا من از دنیای بی تو میترسم
» فقط خــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا
» یادم باشد...
» سال نو مبارک
» در هم و برهم از همه چیز
» جالب است بدانید!
» در زمستان مراقب پاهای خود باشید
» مردمانی مقصر،بدنبال مردمانی مقصرتر
» 40حدیث اخلاقی پیامبر در مورد حجاب وحیا واهل وعیال(2)
» 40حدیث اخلاقی پیامبر در مورد حجاب وحیا واهل وعیال(1)
» داستان های کوتاه از امام صادق
» آیا شیطان ازدواج کرده است؟!
» نقش استاد و کلاس در حفظ قرآن کریم
» مکان مناسب حفظ قرآن
» مقدمات حفظ قرآن کریم
» مراحل حفظ قرآن
» مدیریت زمان در حفظ قران کریم
» روش های مرور حفظ قرآن کریم
» رایج ترین سبک های حفظ قرآن مبارک
» چند لطیفه و جوک شرعی!!+استفتائات
» زندگی
» زندگی
» سخنان جذاب قرائتي درباره ظنّ و گمان
» مذهبی باشید تا بیشتر عمر کنید
» خاطره حاج آقا قرائتی از دیدن یک دختر زیبا در اتاق رئیس!
» چرا در دانشکده ‏های اقتصاد از اقتصاد اسلامی استقبال نمی شود؟
» برای امام زمان
» دانستنی های جالب از ایران
» حقایق جالبی از زندگی دو رئیس جمهور امریکا
» فرقه های مختلف مسیحت
» ظرافت نگاه رهبری به مجلس سید‌الشهداء
» سخنان بزرگان دین در مورد عزاداری برای امام حسین (علیه السلام)
» دلنوشته های محرم
» اسرار در مورد امام علی علیه السلام
» خير دنيا و آخرت
» عوامل تنهايي ولي خدا,منظور امام حسین
» مراقبت در دهه اول ماه محرم
» مباني قرآني عزاداري سالار شهيدان
» ویژه نامه امام رضا (سلام الله علیه)
» حقوق زنان در مسيحيت چيست؟
» 25 حدیث درباره دروغ و دروغگو
» ادامه زندگی و قبض روح ادریس(ع)
» آزادگی
» تولد امام جواد
» چهار زن
» باباطاهر(قسمت چهارم)
» باباطاهر(قسمت دوم)
» باباطاهر(قسمت اول)
» خواب
درباره ما

ای یکدله و صد دله******************* یکبار دل یله کن********************* بیا بر در ما ************************ اگر بد بود بد گله کن******************
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

آیه قرآن حدیث موضوعی
پیوندهای وبگاه
» منتظران ظهور
» اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
» عاشورائیان زنجان
» به توکل نام اعظمت...
» مسجد انبیا ملی راه اهواز
» گلچین کلیپ های مذهبی
» دانلود آهنگ جدید
» غریبه
» صبح اميد
» ادبستان
» جانم فدای سید علی
» متن های زیبا
» یا صاحب الزمان
» کاش عصر ظهور را درک کنیم
» موکب عاشقان حضرت رقیه مایان -تبریز
» امام زادگان عشق
» فاطمه شهیده(س)
» ۞مـداحــــــی نیــــوز۞
» منم و دوست شهیدم و یه خدا اون بالابالاها
» پایگاه اطلاع رسانی دهیاری شورای اسلامی گیل کلا
» وبلاگ تخصیصی ظهور مسجد المهدی قائمیه
» غیرت
» خبرگذاری فداییان امام خامنه ای
» وبلاگ مسجد حضرت بقیه الله الاعظم (عج)
» حماسه آفرینان
» دنیای بی وفا
» جی پی اس موتور
» جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اشک منتظر و آدرس http://alimoradi110.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
برچسب‌ها

چرا در دانشکده ‏های اقتصاد از اقتصاد اسلامی استقبال نمی شود؟
+ نویسنده علی مرادی در یک شنبه 24 آذر 1387 |
فضای فکری و تمایلات سیاسی حاکم بر کرسی های تدریس دانشگاهی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست. تدریس دروس اقتصادی آن هم نشأت گرفته از سرفصل های اقتصاد لیبرال نمونه از این ادعاست. دکتر مهدی حنطه، به طرح این چالش پرداخته و این سوال را مطرح کرده که چرا اقتصاد اسلامی در دانشکده ی اقتصاد مورد استقبال قرار نمی گیرد.
علوم اجتماعی و خاستگاه تاریخی پیدایش این علوم و مقایسه‌ی تطبیقی آن با شاخه‏های علوم طبیعی، همواره محل مناقشه و بحث میان اندیشمندان این دو عرصه بوده است. طیف شناسی شاخه‏های علمی مرتبط با حوزه‌ی علوم اجتماعی و کالبد شکافی مؤلفه‏های استراتژیک و کانونی مؤثر در آن، از پیچیدگی‏های بسیار بیش‌تری برخوردار می‏باشد.
 
در این میان، اما اقتصاد به عنوان یکی از زیر مجموعه‏های حوزه‌ی علوم اجتماعی نیز، مبتنی بر ساز و کارهای خاص خود بوده و از زمان پیدایش آن به صورت یک علم، همواره کانون بحث و تردید در مبانی هستی شناختی به انسان شناختی و معرفت شناختی با سایر رویکردهای دیگر به اقتصاد بوده است.
 
اقتصاد اسلامی اما در این میان، با نوعی مظلومیت و مهجور بودن و به‌ویژه در ایران چه در عرصه‌ی نظری و چه در حوزه‌ی مشاهده‌های تجربی روبه‌رو بوده و مجموعه ساز و کارها موجود به گونه‌ای است که همواره بر این هجران آموزه‌های اقتصاد اسلامی در مناسبات تئوریک و عمل افزوده می‏شود. این مسأله از دو زوایه قابل بحث و تأمل است:
 
الف) ناسازگاری درونی مباحث اقتصاد اسلامی در ایران
 
ب) فقدان کارکرد بیرونی اقتصاد اسلامی در ایران
 
الف) ناسازگاری درونی مباحث اقتصاد اسلامی در ایران
 
1. رویکرد عملی به دانش اقتصاد با پیدایش و انتشار کتاب «ثروت ملل آدام اسمیت» در 1776 میلادی، یعنی حدود 235 سال پیش صورت گرفت. آموزه‌های مطرح شده در این کتاب به عنوان سنگ بنای نظام سرمایه‏داری و کاپیتالیستی، تاکنون بر تئوری‌های موجود و مطرح اقتصادی جهان سیطره داشته و همواره در مواجهه با ناکارآمدی‌ها، خودش را به شکل دیگری باز تولید کرده است. این سلطه‌ی علمی اقتصاد کلاسیک، نئوکلاسیک، کنیزی، تئوکنیزی و ... که آبشخور و بن مایه‌ی فلسفی تمامی آن‌ها کلی می‏باشد، به نحوی اکثر دانش‏آموختگان علم اقتصاد در دنیا و به‌ویژه در دانشکده‌های اقتصاد در ایران را مسخ خود کرده، به گونه‏ای که فضای فکری حاکم بر دانشکده‌های اقتصاد نیز به شدت وابسته به این تئوری‌ها بوده و به عبارتی مسخ دیکتاتوری آموزه‌های اقتصاد لیبرالی شده‏اند.
  
بازشناسی و واکاوی دانشکده‌های اقتصاد در ایران از منظر تولید علم اقتصاد اسلامی بر پایه و محوریت اساتید، دانش‌جویان، نظام آموزشی و پژوهشی بیانگر آن است که از منظر شکلی و محتوایی تولید علم اقتصاد اسلامی اثر گزار و فعال مبتنی بر آموزه‌های شریعت اسلام همواره بر مدار بحران و در یک دور تسلسل باطل چرخیده است.
 
 
2. اقتصاد اسلامی در ایران به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی و با رویکرد انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها به مثابه تحول در علوم اجتماعی وارد مباحث و واحدهای درسی رشته‌ی اقتصاد شد. ولی این ورود همواره به صورت انزواگرانه بوده و هیچ‌گاه شاهد رویکرد فعال و اثرگذار مباحث اقتصاد اسلامی در عرصه‌ی نظر و عمل نبوده‌ایم. بی‏اثر بودن آموزه‌های اقتصاد اسلامی در ایران، بیش‌تر ناشی از نبود تولید مباحث غنی اقتصادی مبتنی بر آموزه‏های شریعت اسلام می‏باشد به نحوی که در بهترین حالت، همواره یک پیوند ناهمگون بین یک مفهوم اقتصادی لیبرالیستی و یک مفهوم غنی اسلامی صورت گرفته، که همواره کارکردی خنثی داشته و بیش‌تر ماهیت شعاری داشته‌ است.
 
به عنوان مثال، بانک‌داری اسلامی از تلفیق بانک که یک مفهوم اساساً لیبرالیستی و غربی بوده با مؤلفه‌های اسلامی صورت گرفته به نحوی که در عمل شاهد ارایه‌ی محصولات و خدمات مؤثر بر طبق موازین اسلامی و کارکردهای شریعت اسلامی در آن نبوده و بیش‌تر جنبه‌ی ربوی آن برسایر مؤلفه‌های اسلامی آن پیشی گرفته و به نحوی بر آن تسلط یافته است.
 
3. بازشناسی و واکاوی دانشکده‌های اقتصاد در ایران از منظر تولید علم اقتصاد اسلامی بر پایه و محوریت اساتید، دانش‌جویان، نظام آموزشی و پژوهشی بیانگر آن است که از منظر شکلی و محتوایی تولید علم اقتصاد اسلامی اثر گزار و فعال مبتنی بر آموزه‌های شریعت اسلام همواره بر مدار بحران و در یک دور تسلسل باطل چرخیده است. از منظر اساتید به عنوان کانون حلقه‌ی این مدار و زنجیره باید اذعان کرد که نسل اول و دوم اقتصاددانان قبل از انقلاب بیش‌تر در خارج از ایران تحصیل کرده و آموزه‏های مکاتب غربی را با خود برای دانش‌جویان و دانشکده‌های اقتصاد به ارمغان آورده‌اند که هیچ تناسبی با جنبه‌ی اسلامی بودن فضای کشور ایران نداشته است.
 
نظام آموزشی و واحدهای درسی اقتصاد اسلامی در دانشکده‏ی اقتصاد نیز بسیار تأسف بار بوده به نحوی که از مجموعه دروس رشته‌ی اقتصاد و مقطع کارشناسی، واحدهایی به صورت تاریخ اقتصادی صدر اسلام و در یک رویکردی دیگر مبانی فقهی اقتصاد اسلامی مورد توجه بوده که این خود کم‌تر از 5 درصد کل واحدهای درسی دوره‌ی کارشناسی اقتصاد در تمامی گرایش‌های آن می‏باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز درس اقتصاد اسلامی بیش‌تر به صورت اختیاری می‏باشد.
 
بدیهی است که در چنین فضایی دانش‌جو نیز با بی‏انگیزگی روبه‌رو شده و القائات اساتیدی نیز که تحت سیطره‌ی آموزه‌های اقتصاد لیبرالیستی قرار گرفته‏اند، موجب تشدید شوندگی این رکود در انگیزه‏ها خواهد شد.
 
شاید بتوان از اساتید نسل سوم که بعد از انقلاب در ایران نقش آفرینی نموده تا حدودی انتظار تحول در مباحث نظری اقتصاد اسلامی را داشت که با توجه به تحصیل اکثر آن‌ها در دانشگاه‏های غرب و اثرپذیری از آموزه‏های اقتصاد لیبرال تا حدود زیاد بعید به نظر می‏رسد.
 
نسل چهارم دانش آموختگان اقتصاد در ایران که هم اکنون در مقاطع عالی تحصیلی به سر می‏برند می‏توانند در تعاملی چالشی با حوزه از یک‌سو و با بازنگری محتوایی در مباحث اقتصاد سرمایه‌داری از سوی دیگر با رویکرد تولید علوم انسانی اسلامی و با تأکید ویژه بر اقتصاد اسلامی، به عنوان پیشگامان اولیه‌ی نهضت اقتصاد اسلامی، قلمداد شوند.
  
تولید نشدن دست‌آوردهای نظری اقتصاد اسلامی در ایران از یک‌سو و زدن برطبل آموزه‌های اقتصاد لیبرالیستی به عنوان تنها داروی شفا بخش اقتصادی بشر از سوی دیگر، منجر به تولید و عرضه‌ی دانش آموختگانی می‏شود که در مواجهه با فضای بیرونی دانشکده‏های اقتصاد، دچار بحران ناکارآمدی خواهند شد.
 
ب) فقدان کارکرد بیرونی اقتصاد اسلامی در ایران
 
تولید نشدن دست‌آوردهای نظری اقتصاد اسلامی در ایران از یک‌سو و زدن برطبل آموزه‌های اقتصاد لیبرالیستی به عنوان تنها داروی شفا بخش اقتصادی بشر از سوی دیگر، منجر به تولید و عرضه‌ی دانش آموختگانی می‏شود که در مواجهه با فضای بیرونی دانشکده‏های اقتصاد، دچار بحران ناکارآمدی خواهند شد.
 
فضای عینی جامعه، بیش‌تر بر مباحث اقتصاد سرمایه‏داری استوار بوده و این در حالی است که حتی اگر دانش‌جویان در این فضای ضدانگیزشی دانشکده‌ی اقتصاد، اهتمامی به تحقیق و پژوهش در عرصه‌ی مباحث اقتصاد اسلامی داشته باشند در مواجهه با فضای بیرونی دانشکده‏ها و تعامل با فضای اجرایی با تناقض در نظر و عمل مواجه خواهند شد.
 
بنابراین عینی و کاربردی نبودن مباحثی هم‌چون برکت، انفاق، عدالت، آزادی اقتصادی اسلامی در فضای امروز جامعه‌ی ایران و سلیقه‏ای بودن و نه محوری بودن این مؤلفه‏های استراتژیک به عنوان یک الزام اساسی در عمل، موجب خواهد شد تا دانش‌جویان به فراگیری آموزه‏های مکاتب اقتصاد سرمایه‏داری اهتمام بیش‌تری ورزیده و مظلومیت اقتصاد اسلامی را تعمیق بخشند.(*)
- برهان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...